ایران من
sarigalin
اجتماعی - خبری - فنی - شهر سازی

بازگشایی مدارس حلبآتش زدن خودروی یک فلسطینیبارش برف سنگین در چینموتور سه چرخهشترسواریبرف روبی میدان سرخ مسکو

 


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 15 آذر 1391برچسب:, توسط reza |

 

  ماجرا از آنجايي آغاز شد که اوايل ماه جاري نماينده اهر و هريس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران به وضعيت نامساعد يکي از روستاهاي منطقه زلزله زده ارسباران اشاره کرد و گفت: روستايي در بخش مرکزي شهرستان اهر شناسايي شده است که بعد از گذشت 100 روز از حادثه زلزله آ‌ذربايجان شرقي، آواربرداري در آن صورت نگرفته و به وضعيت زلزله زدگان رسيدگي نشده است.

عباس فلاحي در گفتگوي خود نام اين روستا را «زنگ ملک» عنوان کرده و مشخصات جغرافيايي آن را براي خبرنگار باشگاه خبرنگاران تشريح کرده بود.
اين نماينده مجلس جمعيت روستاي مذکور را ده خانوار و تعداد ساکنان را 50 نفر اعلام کرده  بود.

فلاحي با تصريح اينکه اين روستا به صورت صد درصد تخريب شده و تا کنون هيچ گونه آواربرداري،‌ ساخت مسکن، انتقال مجروحان به بيمارستان و ... در آن صورت نگرفته است، افزوده بود:‌ علي‌رغم تخريب صد درصدي خوشبختانه زلزله در اين روستا تلفات جاني نداشته است.

اما محمدي مسئول بازسازي استان آذربايجان شرقي وجود وضعيت نابسامان روستاي «زنگ ملک» در منطقه اهر را به شدت تکذيب کرده و افزوده بود: در اين روستا تنها 3 خانوار به صورت دائم ساکن هستند و اين زلزله هيچ يک از واحدهاي مسکوني در اين منطقه را تخريب نکرده است.

محمدي در ادامه تاکيد کرده بود: هيچ ساختماني در اين منطقه بالاي 60 درصد تخريب نشده و تنها ترک‌هايي در ديوارهاي اين واحدها اتفاق افتاده که نياز به آواربرداري نداشته‌اند و در ضمن با وجود تخريب نشدن واحدهاي مسکوني در اين منطقه 3 کانکس به طور موقت با تمام امکانات از جمله آب، برق و گاز نصب شده است.

وي در ادامه گفتگوي خود شناسايي و کمک رساني به اين روستاها را همانند ساير روستاها  دانسته و عنوان کرده بود: در روزهاي ابتدايي زلزله کمک رساني به اين روستا صورت گرفته و تاخير در امداد رساني و آواربرداري اين روستا را به شدت تکذيب مي‌‌کنم.

اما خبرنگار براي ختم اين قائله با حضور در اين روستا وضعيت آن را از نزديک مشاهده کرده که در اين گزارش توصيفي حقيقي تر از اين ماجرا را مي خوانيد.

وقتي از شهرستان اهر به سمت ورزقان حرکت مي‌کني بعد از حدود 10 الي 15 کيلومتر جاده‌اي فرعي‌ وجود دارد که در کنار آن تابلويي شما را هدايت مي کند به "روستاي کسانق".

هنگامي که وارد اين جاده قديمي مي شوي حدود 5 کيلومتري بايد دست اندازهاي غيرعادي را تحمل کني تا روستاي کسانق را ببيني. کنار اين روستا جاده اي خاکي (راهي که شن ريزي شده) وجود دارد که منتهي مي شود به روستاي نهار.

کمي مانده به روستاي نهار ابتداي يک جاده خاکي که هيچگونه عزم و اراده اي براي آسفالت کردن آن ديده نمي شود، تابلوي کوچک سبز رنگي، روستايي را به شما معرفي مي‌کند که اين روستا همان روستاي موضوع گزارش ماست. روستاي «زنگ ملک».


مسير بي‌راهه اين روستا به حدي نامناسب و خطرناک است که قطعا در زمستان‌ها عبور و مرور از آن ميسر نيست اين مسئله مورد تاکيد ساكنين روستا هم هست.

حضور ما در روستا هيچکس را متوجه هيچ چيزي نکرد اما بعد از گذشت مدتي، چند پير مرد از راه رسيدند و شروع کردند به طرح مشکلاتشان ...

مصطفي ابراهيمي که پير مردي 61 ساله است در خصوص اين روستا مي‌گويد: روستاي «زنگ ملک» 12 خانوار ثابت و 38 خانوار فصلي دارد.

در سه نقطه، چادر هلال احمر مشاهده مي‌شود. در قسمت پايين روستا 4 چادر کنار هم هستند. در قسمت بالاي روستا3چادر ديگرکنار هم، یک چادر در دل روستا و يک چادر هم در ضلع شمال غربي اين روستا به تنهايي بر پا شده است که در جمع 9 تخته چادر براي 12 خانوار تعبييه شده است.



البته يکي از روستاييان چادر شخصي داشت که بخاطر فرسوده بودن، اين چادر را در يکي از اتاق‌هاي خراب منزلش داير کرده بود.

هيچ واحد مسکوني به صورت صد درصد تخريب نشده، اکثر قريب به اتفاق واحدها ترک برداشته و به دليل بافت ضعيف و سست خانه‌هاي روستايي قابل استفاده نبود.


در «زنگ ملک» هيچ کانکسي مشاهده نمي‌شد الا چند قوطي آهني که به اسم کانکس در گوشه‌اي از روستا آرميده بود.


همچنين در اين روستا سيم کشي برق داراي مشکل بوده و هيچ يک از خانه‌ها لوله کشي آب نداشتند البته نداشتن لوله کشي مربوط به زلزله نبود.


يک کانکس حمام در گوشه‌اي نصب شده بود، که به گفته اهالي خيلي قابل استفاده نبود و يک حلقه سيم توري براي محافظت گوسفندان وجود داشت.



ساکنان دائمي اين روستا در حالي فصل سرما و زمستان را سپري مي کنند که هيچگونه وسايل گرمايشي نداشته و از نفت و ساير مواد سوختني نيز خبري نبود.

محمد عيوضي‌پور يکي ديگر از ساکنان، معتقد است مسئولان نسبت به اين روستا آنگونه که بايد رسيدگي نکرده و علي رغم پيگيري‌ها و نامه نگاري‌ها جواب قانع کننده‌اي دريافت نکرده‌اند.

همچنين همه ساکنين اين روستا به جز يک خانوار تمامي احشام خود را فروخته‌اند و آن يک خانوار نيز در شرايط فعلي که آب و هوا خوب است قادر به نگهداري احشام مي‌باشد چون در صورت بارش برف شايد قادر به نگهداري احشام خود در فضاي آزاد نباشند.

در هر حال روستاي «زنگ ملک» نه آنگونه که نماينده اهر و هريس گفته بود 100درصد تخريب شده و نه به گفته  مسئول بازسازي رسيدگي کامل به آن صورت گرفته است.

اهالي ساده و باصفاي اين روستا از سر همين صفا و سادگي چند تکه آهن را کانکس قلمداد کرده بودند اما ما که تا قبل از اين هم کانکس ديده بوديم اثري از کانکس در اين روستا نديديم.


مکان ديگري که جلب توجه مي‌کرد مسجد رو باز اين روستا بود. مسجدي بي سقف که فقط ديوارهاي آن سالم به نظر مي رسيد.

ساکنان باصفا و بي آلايش اين روستا در آستانه ورود به سرماي طاقت فرساي استان آذربايجان شرقي همچنان چشم اميد به همت مسئولين دوخته اند و منتظر اتخاذ تصميمي جدي تر از نصب کانکس هاي آهني در روستاي خود هستند.

 


 



 

 

 

 

 


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 آذر 1391برچسب:, توسط reza |

به سايت ما نمره بدهيد

انتخاب كنيد